شماره: 10035
1399/03/25
پشت‌پرده افزایش قیمت میوه/ مدیریت زنجیره‌ تامین راهکار کنترل نرخ‌ها
پشت‌پرده افزایش قیمت میوه/ مدیریت زنجیره‌ تامین راهکار کنترل نرخ‌ها

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای ایجاد ثبات در قیمت میوه و محصولات کشاورزی باید مدیریت زنجیره تامین شکل گیرد.

 به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، یک کارشناس اقتصادی در خصوص دلایل افزایش قیمت بی‌رویه میوه در بازار گفت: همواره مشکل گرانی میوه در برخی ماه‌های سال وجود دارد و تنها در مواقع حساس همچون شب عید نظارت بر بازار دقیق است.

او افزود: در شرایط نابسامانی بازار، توپ مدیریت اوضاع بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی دست‌به‌دست می‌شود.

سلیمی‌زاده ادامه‌داد: مسئول اصلی نظارت و مدیریت بازار میوه وزارت جهاد کشاورزی است همان‌طور که در حوزه‌هایی همچون گندم مسئولیت مدیریت بازار و تامین را بر عهده دارد.

سلیمی‌زاده با اشاره به افزایش ۵ برابری نرخ میوه طی ۶ ماه گفت: این وضع نه به نفع باغ‌دار است و نه به نفع مصرف‌کننده. تنها چند لایه دلال از این شرایط سود می‌برند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکار نظارت مستمر بر بازار تصریح‌کرد: وقتی سیستم‌های اطلاعاتی درستی در دسترس نباشد دلال تصمیم می‌گیرد که هر میوه چه زمانی و با چه قیمتی وارد بازار شود.

او ادامه‌داد: سیستم‌های اطلاعاتی دقیقی باید در حوزه کشت، انبار و توزیع میوه ایجاد شود و مدیریت زنجیره تامین شکل گیرد که این امر بر عهده بخش خصوصی است.

این کارشناس اقتصادی بیان‌کرد: نبود اطلاعات کافی در خصوص میزان کشت، سبب‌شده برخی اوقات میوه‌ای همچون سیب به دلیل تولید مازاد، فاسد و یا خوراک دام شود و در مقطعی دیگر در اثر کمبود با افزایش قیمت مواجه باشد.

سلیمی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا امکان قیمت‌گذاری میوه و محصولات کشاورزی وجود دارد گفت: اگر سیگنال‌دهی قیمتی دقیقی در اختیار دولت وجود داشته باشد بعد از چند روز گرانی امکان کاهش قیمت و بازگشت به شرایط عادی وجود دارد اما اگر این سیگنال‌دهی نباشد چند لایه دلال قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کنند.

انتهای‌پیام/

حق انتشار محفوظ است ©